PressThe Viking Manifesto

Sagt och skrivits om Claes:

Office m

2009-02-04

Bygg ditt varumärke som en äkta viking

Ikea, Lego, Absolut, Ericsson och H&M är bara några av de skandinaviska varumärken som erövrat världen. Nu avslöjas hemligheten bakom framgången. Vi gör helt enkelt som våra förfäder vikingarna! Fast med ett modernt koncept, säger Claes Andréasson, en av författarna till succéboken The Viking Manifesto.

I Skandinavien bor bara 0,3 procent av världens befolkning. Ändå står våra varumärken för 3 procent av världens export. Något måste vi ju göra annorlunda än resten av världen, tänkte Claes Andréasson (som var med och skapade Absolut Vodkas exempellösa framgångar i Amerika) och varumärkeskonsulten och skribenten Steve Strid. De kom snart på vad det är – arvet efter vikingarna.

Vikingarna följde inte reglerna. I stället för att anfalla andra länder med stora arméer hittade de på en smartare och betydligt enklare idé: Överraskningsattacker och brutal plundring.
Numera har vi skippat den brutala plundringen, men skandinaviska affärsmän bryter fortfarande mot reglerna och precis som vikingarna är vi påhittiga, arbetar i lag, berättar historier, är modiga och har humor.

Claes Andréasson– Jag har varit fascinerad av vikingarna ända sedan jag skrev min studentuppsats om Röde Orm. Och vart jag än åkt i världen så har folk velat höra mig berätta om dem, säger Claes Andréasson.

För paradoxen är att medan vi nästan skäms för våra förfäder och inte har ett enda vettigt vikingamuseum i Skandinavien, så älskas de av hela världen. Vikingarna lämnade inga monument efter sig och inga texter, och ändå är de lika världsberömda som romarna och grekerna.

Och nu är det dags att sluta skämmas för dem och i stället räta på ryggen och erkänna vikingarna för det de också var – Europas modigaste affärsmän som skapade världens första fungerande parlament, upptäckte Nordamerika och var föregångare på jämställdhet.

– Det var prästerna som körde ner kvinnorna i källaren. Och det har tagit dem ända till våra dagar att ta sig upp igen.

Vikinga-kvinnorna var fria att gifta sig med vem de ville, hade arvsrätt och tog över sina makars affärer när de var borta på plundringståg. Utländska besökare chockades över att kvinnorna uppfattade sig som jämställda med männen och fick lov att skilja sig. Skilsmässa beviljades om mannen tog en älskarinna utan hustruns tillstånd, slog henne, var en dålig älskare, var feg eller klädde sig omanligt!

Att det blev en bok av dessa roliga och spännande fakta beror på en middagskonversation som Claes Andréasson hade med en engelsk förläggare. När han som vanligt satt och berättade om vikingarna, utbrast förläggaren:

– Detta är ju en fantastisk historia, du måste skriva en bok!

Viking Manifesto omslagClaes Andréasson och Steve Strid, som är amerikansk varumärkeskonsult med bas i både Sverige och Spanien, skrev boken på engelska och ”The Viking Manifesto” gavs ut i Storbritannien hösten 2007. Nu är den översatt till tretton språk, bland andra ryska, kinesiska, italienska och svenska. Flera är på väg, enligt den engelska förläggaren.

– Den svenska upplagan kom i höstas, men den engelska pocketboken har funnits här längre. Och den har nu tagit sig upp på topp 20-listan hos Pocketshop.

Historien om boken är i sig ett exempel på vikingametoden: en riktigt bra idé, en fantastisk historia och knappt ett öre i reklam. Enligt Claes Andréasson lyckades de tack vare en bra skribent som Steve Strid, skickliga förläggare och massor av skratt på vägen.

– Reklam fungerar ändå inte, så det behöver man inte lägga pengar på, säger han och hänvisar till en Sifoundersökning där 75 procent av svenskarna uppger att de försöker undvika reklam i tv, tidningar och på internet. För att locka tillbaka oss funderar reklamköparna just nu på att göra reklamen mera relevant och mindre påträngande.

– De dåliga nyheterna är att några miljoner på tv-reklam i stort sett är utslängda pengar. De goda är att du kan erövra hela världen för bara några tusen kronor – om du har en bra story.

En bra story lockar nämligen medierna och sprids från mun till mun. Och dagens skandinaver är precis som vikingarna bra på att skapa berättelser. Och trots att vikingarna inte tyckte det var så viktigt att skriva ner sina historier så lever deras mytologi vidare, veckodagarna bär fortfarande deras namn och engelskan, tyskan och franskan innehåller massor med fornnordiska ord.
– I England springer folk och dna-testar sig i förhoppningen om att de har vikingagener! Så det är hög tid för oss att bli stolta över vårt arv.

Själv tänker han bidra genom att tillsammans med några andra eldsjälar skapa ”Vikingarnas Hem/Home of Vikings” med det vikingamuseum så många utländska besökare efterfrågar. Han hoppas att det ska leda till ökad turism, arbetstillfällen och regionala affärer. Allt under mottot: ”Vikingarna är tillbaka och den här gången menar de business.”

___________________________________________________________________________

Läs hela artikeln här